Dubbelt så mycket i pant.

Som de flesta vet så har de höjt panten på pantburkar från 50 öre till 1 kr. Det finns dock fortfarande kvar burkar med 50 öre pant. Detta innebär om man lämnar in ett kvitto på en burk som man har pantat på 50 öre, så får man 1 kr istället eftersom 50 öre inte finns i handel längre. Om man handlar och lämnar in pantkvittot så drar de 50 öre på summan som man har handlat för. Därför är det mer lönsamt att lämna in innan man handlar och få ut 1 kr. Nu hade jag 18 burkar och istället för att få ut 9 kr om jag skulle ha pantat alla på en gång, så pantade jag en burk åt gången och fick ut 18 stycken kvitton på 50 öre / st. Detta innebär att när jag lämnade in en sådan kvitto åt gången fick jag ut 1 kr per kvitto. De tar inte emot alla kvitton på en gång så jag fick dela upp det och lämna en kvitto per varje gång innan jag skulle handla och få ut min krona. 18 kr blir det sammanlagt istället för 9 kr som jag skulle fått om jag pantat alla burkar på en gång. Känns bra att ha dubblat min pant. jippi :)-

Kommentarer